Bliv frivillig pilot

Vær med til at skabe fantastiske øjeblikke og skønne cykelstunder ved at cykle ture sammen med de ældre. Det er ganske nemt at komme i gang. Klik herunder, udfyld skemaet og vi guider dig frem til den nærmeste cykel og nogle ældre, der er friske på en tur i det blå.

Flere af de ældre har ikke længere den fysik, det kræver, når der skal cykles en tur ned ad barndommens gade, ned til havnen eller bare en tur rundt for at mærke, at de stadig lever. Derfor er missionen klar i Cykling uden alder: Vi vil give de ældre ret til vind i håret.

Tilmeld dig som pilot her 

Når du har tid og lyst

Når du har meldt dig som pilot, bliver du kontaktet af en erfaren pilot – en kaptajn – som inviterer dig til oplæring. Du bliver klædt grundigt på til din første cykeltur, og når du føler dig klar, så kan du booke den første tur online i bookingsystemet GO.

Du cykler, når du har tid og lyst. Hver dag, hver uge eller en gang om måneden. Din booking bliver bekræftet af en medarbejder på plejehjemmet, og når turen starter, kan du sammen med den ældre passager finde ud af, hvor turen skal gå hen.

Piloter er både seniorer, studerende og familie og venner til nogen, der trænger til vind i håret. Der er også plads til dig!

Har du spørgsmål så kontakt os gerne.

Instruktionsvideo


Tak til Mette Schwartz for vores 2016-udgave af instruktionsvideoen.

Du kan forberede dig på din oplæring ved at se instruktionsvideoerne her på siden i ro og mag. God tur!

Kør sikkert

Alle kan lære at køre en rickshaw. Hvis du er erfaren cykel- eller ladcykelbruger, skal der ikke meget øvelse til, før du er i gang.

Der er dog nogle ganske få vigtige hovedregler og teknikker, som du bør mestre, inden du cykler ud med passagerer.

  1. Cykel altid langsomt og efter forholdene. Især på de første ture skal du ikke cykle meget hurtigere end gåtempo. For en passager føles hastigheden hurtigere end den føles for piloten. Vælg lette ruter de første gange, du cykler ud.
  2. Når du drejer, skal det ligeledes foregå i meget langsomt tempo. Hold en god balance ved ikke at dreje skarpt og ved at holde en god balance. Læn kroppen let ind i svinget.
  3. Brems altid primært med bagbremsen (højre hånd)
    Forbremsen (venstre) bremser på begge forhjul og kan til tider bremse en anelse skævt, hvilket kan virke ubehageligt for den uøvede pilot. Brug derfor først forbremsen (venstre), når du næsten er stoppet op. Sæt forbremsen i låst position, når du holder stille.

Tak til Erik Albertsen fra FlyBy Film for at producere alle instruktionsvideoerne i højre kolonne.

 

Batterivejledning

Herunder er ledende retningslinjer til brug af batterierne. Nedestående er supplement til manualen og opdateret pr. 08.06.2020

Lademanual til cykelbatteriet

  1. Batterierne skal lades fuldt op efter brug, og herefter skal batteriet frakobles opladeren
  2. Står batteriet i længere tid end 3 uger+, skal det lades fuldt op per 3.-4. uge
  3. Batteriet må ikke stå i opladeren konstant – det kan udvikle varme og dermed skabe en brandrisiko (dette er aldrig sket i de 7 år, foreningen har fungeret)

Årsagen til overstående er, at når strømspændingen kommer under 28 V, har BMS (Batteri Management System) enheden ikke strøm nok til at sikre strømcellerne de bedste vilkår/samme spænding og den lukker derfor ned. Herefter kan batteriet ikke lade og kræver professionel opstart for at virke igen.

Grundregel: Lad altid batteriet fuldt op efter brug. Herefter fjernes batteriet fra opladeren.

Sådan drejer du

Sådan bremser du

Sådan skifter du gear

Batteriet

Sådan hjælper du passagerer ombord

Sådan bruger du kalechen

Bagageplads